· 

Help! Hoe maak ik een contentplan voor sociale media

foto van een mockup van een mooie huisstijl van Pro de Baander in Amersfoort - en je ziet een Logo, briefpapier - webdesign - visitekaartjes - flyers - stageboek - schoolboekje

 

Geen paniek, hierbij wat tips!

 

Het lijkt wel alsof iedereen nu met content maken bezig is, iedereen valt op, je ziet overal mooie, leuke en inspirerende berichten posts voorbijkomen…. En jij hebt het gevoel dat je achter de feiten aanloopt. Je wilt niet achterblijven….

Snappen wij heel goed. Het maken van goede content is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Wij helpen je met de eerste stapjes zodat je het later genoeg inspiratie hebt om het zelf te doen. Of dat je het niet ziet zitten, geen tijd genoeg hebt, of het gewoon weg niet leuk vindt om te doen, dan bel je ons, wij helpen je erbij. Met jouw wensen en jouw budget. Geen paniek, het komt sowieso goed.

Voordat je echt in de paniek schiet… we beginnen met wat tips en opstartpunten:

Here we go…. 

 Bepaal je doelstellingen, waarom?

-       Je vergroot daarmee je merkbekendheid en zichtbaarheid.

-       Je betrekt het publiek en bouwt een gemeenschap op.

-       Je stimuleert je conversie en verkoop.

Dus wat zijn je doelstellingen? Schrijf ze op…

 

Wie is je doelgroep?

Identificeer je doelgroep (demografische gegevens, interesses, behoeften). Wat mij altijd weer verbaast is dat ik in een winkelcentrum ongeveer 10 kapperszaken tel…. Ik vraag mij dan gelijk af: hebben zij wel genoeg klandizie? Heeft er iemand over nagedacht om eerst te checken of er nog genoeg klanten overblijven om een zaak voor op te bouwen? Soms zie ik een paar maanden later een TE HUUR bord op de ramen, dan weet ik dat de huurder niet goed in de gaten heeft gehad dat er al 9 andere kappers zaten. Niet altijd is dat zo, ik woonde ooit in een plaats waar er werkelijk 10 kappers ongeveer elkaars buren waren… en dat zijn zij jaren geweest. Dan is er dus genoeg werk te doen voor die 10 zaken.

 

Contentthema's

Bepaal een reeks contentthema's die relevant zijn voor je merk en interessant voor je doelgroep. Bijvoorbeeld: tips en tricks, productinformatie, klantverhalen, inspirerende citaten, behind-the-scenes, acties en aanbiedingen. Bedenk wat bij jou en je bedrijf en vooral je doelgroep past. Ons voorbeeld: wij werken vaak en het liefst met mooie kleurencombinaties. Dit hebben wij als rode lijn gebruikt in onze content. Als je naar onze grid kijkt, zie je dat wij een kleurenverloop maken en daar onze berichten en beelden op aanpassen. Kijk maar eens op onze Instagram 

 

Contentformats

Maak een lijst van verschillende contentformats die je kunt gebruiken, zoals afbeeldingen, video's, infographics, polls, interviews, tutorials, etc. Als je een zelf een beetje creatief bent, kom je best een eind. Er zijn ook vele die met basis ontwerpprogramma’s werken zoals Canva. Wij kunnen altijd voor sjablonen ontwerpen waarmee je verder kan. Mocht je er zelf echt niet uitkomen? Bel ons even dan kijken wij wat je nodig hebt en helpen wij je.

 

Contentkalender

Stel een contentkalender op met een overzicht van je geplande berichten per week of maand.

Plan afwisseling tussen verschillende contentformats en thema's om de interesse van je publiek te behouden.

TIP: Het is hierbij altijd makkelijk om ‘haakjes’ te maken voor onderwerpen, speciale dagen of issues die je hiervoor kunt gebruiken. Ken je de Issuekalender al? Dat is een leuk overzicht met maatschappelijke dagen. Als je die doorkijkt, krijg je vast leuke ideeën waar je je content over kunt maken en op welke dagen je die het beste kunt inplannen.

 

Post frequentie en timing

Bepaal hoe vaak je berichten wilt plaatsen (bijv. dagelijks, 3 keer per week) en op welke tijdstippen je doelgroep het meest actief is op sociale media. Gebruik tools zoals inzichten op sociale mediaplatforms om te bepalen wanneer je berichten het beste presteren. En houdt je statistieken goed bij, zo kan je naar mate je bezig bent steeds beter afstemmen welke berichten het goed doen en welke minder.

 

Contentcreatie

Creëer originele content die past bij je doelgroep en merkidentiteit. Maak iets unieks en wees creatief. Zorg dat je opvalt tussen de menigte. Probeer en test wat werkt en wat niet.

 

Betrokkenheid en interactie

Reageer actief op reacties, vragen en berichten van je volgers.

Stimuleer discussie en betrokkenheid door vragen te stellen en oproepen tot actie te doen.

 

Analyse en optimalisatie

Monitor de prestaties van je berichten (bijv. betrokkenheid, bereik, klikken) en gebruik deze gegevens om je contentstrategie te optimaliseren. Experimenteer met verschillende soorten content en meet het effect ervan op je doelstellingen.

 

Samenwerkingen en influencers

Overweeg samenwerkingen met relevante influencers of partners om je bereik te vergroten en nieuwe doelgroepen aan te spreken.

 

Heb je vragen over content, creativiteit, loop je even vast? Bel app en mail ons dan even, wij denken graag met je mee en helpen je weer op weg met frisse ideeën.





Wij laten graag een kleurrijk vingerafdruk achter op onze opdrachten en op jouw logo! 

 

Wil je eens brainstormen en kijken wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op!

 

Krista Peeters Concepts & Design 

 

Krista Peeters Concepts & Design 

Stuur ons een berichtje!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Gerelateerde blogs

Hoe maak ik leuke sociale mediacontent?

Hoe je grafisch ontwerp kunt gebruiken om je online zichtbaarheid te vergroten

Do's en don'ts op sociale media


Reactie schrijven

Commentaren: 0