Een regenboog aan mogelijkheden
Om ons heen zien we ongelofelijk veel verschillende kleuren. Zo ook binnen onze designs, wij zijn enorm veel bezig met kleuren en het maken van bepaalde kleurkeuzes. Waar baseren wij die keuzes in kleurgebruik op? Elke kleur heeft zijn eigen betekenis en roept een uniek gevoel op. Door te begrijpen waar de kleuren voor staan kan je dit toepassen in je eigen huisstijl of logo. En speel je in op wat je doelgroep aanspreekt.
Roze
Deze kleur staat voor zachtheid, charme, onschuld en zelfliefde. Als je de zachte en onschuldige kant van je bedrijf wilt laten zien is een lichte, roze kleur perfect. Veel bedrijven in de verzorging sector gaan voor een roze kleur om zelfliefde, charme en zachtheid uit te stralen. Denk hierbij maar eens aan de DA. Maar ook Pink Ribbon maakt mooi gebruik van de eigenschappen van deze kleur.
Rood
Rood is een kleur die staat voor energie en wilskracht. Daarnaast roep deze kleur op tot actie. De kleur rood wordt geassocieerd met liefde en passie, dat maakt deze kleur de perfect keuze als je wilt overbrengen dat je veel passie hebt voor je bedrijf. Merken die rood in hun logo verwerken zijn Ferrari, Coca-Cola en Levi’s.
Oranje
Deze kleur is een combinatie van het krachtige rood met het vrolijke geel. Daarom koppelen wij deze klaar vaak aan vrolijkheid, warmte, energie en vriendschap. En natuurlijk kan je niet ontkennen dat oranje de kleur van Nederland en de koninklijke familie is, dit is goed om in je achterhoofd te houden als je besluit deze kleur te gebruiken. Merken die gebruik maken van de oranje kleur op deze manier zijn bijvoorbeeld PostNL en ING. Merken zoals Fanta, Nickelodeon en Thuisbezorgd maken gebruik van de algemene opvattingen over de oranje kleur.
Geel
Vrolijkheid en optimisme vind je terug in de gele kleur. Met deze kleur kan je gemakkelijk spontaniteit en energie uitdrukken. Ook is geel een kleur dat staat voor een nieuw begin, denk hierbij aan het paasfeest of aan de zon. Merken die geel gebruiken zijn Jumbo, Chupa Chups en Zwitsal
Groen
Balans, harmonie, groei en duurzaamheid. Groen wordt snel gekoppeld aan natuur, gezondheid, rust en stabiliteit. Zo zie je deze kleur vaak terug bij tuincentra maar ook bij wellnesscentra en therapeuten. Denk hierbij maar eens aan de Intratuin, Greenpeace en Holland Barrett.
Blauw
De kleur blauw geeft een professionele en zakelijke uitstraling. Dit komt omdat mensen de kleur blauw associëren met vertrouwen, eerlijkheid en betrouwbaarheid. Dit komt omdat blauw gezien wordt als een rustige en krachtige kleur. Merken die de kleur blauw gebruiken zijn de Politie, LinkedIn en Ford
Paars
Paars is een mengsel van blauw en rood en is hierom een mooie combinatie van kalmte en kracht. Vroeger was paars een van de moeilijkste en duurste kleuren om te maken. Hierdoor straalt de paarse kleur rijkdom en glamour uit. Maar paars wordt ook geassocieerd met spiritualiteit, wijsheid, magie en mysterie. Merken die paars hebben verwerkt in hun logo zijn Milka, Hallmark en Whiskas.
Bruin
Bruin associëren wij met aarde, ruwheid, traditie en ambacht. Met een bruine kleur geef je aan dat je ervaring hebt en weet wat je doet. Ook geef je mensen het gevoel de je met pure en ruwe materialen of producten werkt. Merken die bruin in het logo verwerken zijn Nespresso, UPS en M&M’s.
Wit
Zuiverheid, netheid, eenvoud, perfectie, openheid. Allemaal erg mooie eigenschappen van de witte kleur. Wit zie je vaak terug bij zorginstellingen en het Wereld Natuurfonds.
Grijs
Simpel, eenvoudig en minimalistisch. De kleur grijs lijkt misschien wat saai maar is praktisch en tijdloos. Door deze kleur te gebruiken kom je zakelijk, minimalistisch en netjes over. Merken die deze kleur gebruiken zijn Mercedes-Benz, Sony en Apple. Toch zie je bij Apple in de verdere huisstijl dat ze daar juist weer kleuren inzetten!
Zwart
Zwart staat voor macht, autoriteit, rebellie en invloedrijk. Naast deze mooie associaties staat deze kleur ook voor andere, minder leuke dingen. Als je deze kleur wilt gebruiken in je logo of huisstijl moet je hier zeker rekening mee houden. Bedrijven die zwart gebruiken zijn Nike, Chanel en Adidas.
Nu je weet waar de verschillende kleuren voor staan kan je de beste combinatie uitkiezen voor jouw bedrijf. Onthoud dat dit slechts richtlijnen zijn, als jij je om een andere reden goed voelt bij een kleur dan moet je zeker je gevoel volgen.
Wij maken vaak multicolor logo’s. Multicolor logo's hebben verschillende voordelen en kenmerken die onderscheidend van enkelkleurige logo's. De belangrijkste voordelen en kenmerken van multi-color logo’s vinden wij: Visuele aantrekkingskracht – Sterke Merkidentiteit – goede herkenbaarheid – veelzijdigheid - emotionele impact – Wij hebben over de voordelen van Multi color logo’s een aparte blog geschreven.
Wil je weten welke kleuren er bij jouw bedrijf, jouw doelgroep en bij jou het beste past? Maak een afspraak en wij helpen je erbij!
Wij laten graag een kleurrijk vingerafdruk achter op onze opdrachten en op jouw logo!
Wil je eens brainstormen en kijken wat wij voor jou kunnen betekenen?
Neem contact met ons op!
Krista Peeters Concepts & Design
Stuur ons een berichtje!
Gerelateerde blogs
De 6 voordelen van een huisstijl
Multi Color Logo’s – wij houden daar zo van!
Opvallen doe je zo
Reactie schrijven