· 

Wat is een goed logo?

Zet jij ook je kleurrijke vingerafdruk?

 

Je logo is dé kans om indruk te maken, de eerste indruk telt nietwaar? Een goed logo is essentieel voor je bedrijf. Het straalt het imago en de boodschap van je bedrijf uit en je wilt natuurlijk dat deze boodschap goed overkom. Nu is de vraag, hoe doe je dat?

Er zijn vele opties. En de begin vraag is al: ga je zelf aan de gang met ontwerpen of laat je het doen? Als jezelf handig bent met teken- en ontwerpprogramma’s en je bent creatief? En is daarbij je budget nog niet helemaal op en top? Wat is er dan mis om zelf een poging te wagen. Heb je zelf weinig tijd, is het je ding niet, heb je budget, en wil je gewoon doen waar jij het beste in bent? Huur dan een grafisch vormgever in die je hierbij helpt.

 

 

 

Voordat je überhaupt ergens mee begint, stel jezelf eens de volgende vragen:

-       Waar staat mijn bedrijf voor?

-       Wat zijn mijn kernwaarden?

-       Wat voor gevoel wil ik overdragen?

-       Wie is mijn doelgroep?

 

Deze vragen beantwoorden, geeft wat meer duidelijkheid wat er naar voren moet komen in het ontwerp van jouw logo. (of je het nou zelf wilt doen of als iemand anders het voor je ontwerpt) Je wilt natuurlijk dat je logo helemaal past bij je bedrijf. En daarbij zullen goede ontwerpers en designstudio’s je ook deze vragen gaan stellen. Wij, van Krista Peeters Concepts & Design, hebben een mooi document gemaakt waar wij je allerlei vragen stellen zodat wij samen tot de kern van je bedrijf, boodschap en doelgroep komen. Wat het ontwerpen een stuk makkelijker maakt en helemaal naar jouw zin.

 

Belangrijke kenmerken voor een goed logo vinden wij

1.     Herkenbaarheid: Het logo moet onmiddellijk met het bedrijf worden geassocieerd en uniek zijn in vergelijking met andere bedrijven. Wij combineren bijvoorbeeld speciale kleuren met elkaar, combinaties die je niet vaak ziet, die opvallen, die emoties oproepen. En maken wij vaak logo’s die uit meerdere kleuren bestaan. Over de voordelen van meerkleurige logo’s en wat kleuren hierin kunnen betekenen, hebben wij trouwens in aparte blogs geschreven. Welke kleuren gebruik je in je logo of huisstijl zodat het ook versterkt?

 

2.     Originaliteit: Een goed logo moet natuurlijk origineel zijn. Het moet niet zo zijn dat als je een mooi logo hebt laten maken, (of zelf gemaakt hebt) dat je dan van een ander bedrijf hetzelfde of een ‘look a like’ logo tegenkomt. Dat is wat best wel vaak voorkomt als je een logo ‘goedkoop’ via het internet koopt. Dan wordt er niet gekeken naar wat er echt bij jou en bij jouw bedrijf past en al helemaal niet of ongeveer hetzelfde logo al bestaat of eerder gemaakt is. Blijf weg bij de “eenheidsworst”. Wees origineel, creatief maar ook eenvoudig. Dat is de balans die wij voor jou en met jou zoeken en maken.

 

3.     Flexibiliteit & leesbaarheid: Het logo moet op verschillende manieren en op verschillende media kunnen worden weergegeven, zonder verlies van kwaliteit of helderheid. Op een vrachtwagen moet het mooi zijn en niet too much maar ook op een klein kaartje is het super belangrijk dat je logo ‘overeind’ blijft. Je ziet soms hele creatieve manieren van letters combineren of samenvoegen zonder dat je publiek nog kan lezen wat er staat. Een combinatie met een vorm als beeldmerk en los goede leesbare naam als tekst zou daarin een oplossing kunnen zijn. Wat het verschil is tussen een beeldmerk en een logo, leggen wij je uit in deze blog. 

 

4.     Last but zeker niet least: Je logo moet aansluiten bij je doelgroep. Aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep waar jij je dienst aan aanbiedt of waar jij je product aan verkoopt is natuurlijk essentieel. Best vaak horen wij nog van klanten wat hun eigen voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld dat blauw hen aanspreekt en ze houden van strakke lijnen en vormen. Dat is heel mooi om te weten maar als jij een product voor vrouwen verkoopt, is het misschien slimmer om te kijken naar een wat zachtere kleur en misschien wel organische vormen. Dat past wellicht veel beter dan een strakblauw logo. Met de combinatie van de juiste lettervormen en grafische elementen speel je in op de belevingswereld van je doelroep.

 

Een logo ontwerp is voor veel ondernemers een eerste stap. Wij denken graag met ondernemers mee in dit eerste proces. (en alle processen daarna ook ;-)) Na het ontwerp van het logo is een consistente toepassing en het uitbouwen van een verdere huisstijl vaak een volgende stap. Het ontwerpen van een website, visitekaartjes, het maken van een marketingplan voor bijvoorbeeld je sociale media, het content maken, leuke posts, acties, campagnes, folders, posters, de belettering van auto’s, of andere merchandise zijn werkzaamheden die wij graag voor onze klanten bedenken, ontwerpen en ontwikkelen. Hierin bouwen wij de huisstijl verder uit en zorgen wij voor herkenbaarheid zodat je als ondernemers creatief en kleurrijk opvalt.

 

Wij laten graag een kleurrijk vingerafdruk achter op onze opdrachten en op jouw logo!

Wil je eens brainstormen en kijken wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op!





Wij laten graag een kleurrijk vingerafdruk achter op onze opdrachten en op jouw logo! 

 

Wil je eens brainstormen en kijken wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op!

 

Krista Peeters Concepts & Design 

Stuur ons een berichtje!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Checklist voor beginnende ondernemers

Duurzaam ontwerpen deel 1

Multi-color logo's - Wij houden daar zo van!

 


Reactie schrijven

Commentaren: 0